Strategy for the development of digital skills in teachers

Authors

  • Andiris Valdez Reyes Universidad Central del Este

Keywords:

Digital competencies, Teacher training, Educational technology, ICT, Pedagogical innovation

Abstract

In the context of the digital transformation that profoundly impacts the educational field, the integration of information and communication technologies (ICT) into teaching and learning processes has become an unavoidable necessity. Within this framework, the present research aimed to design a strategy to strengthen the digital competencies of teachers at Liceo Ángel Osiris Osorio González during the 2024–2025 school year. The population and sample consisted of 25 teachers from the first and second cycles of the secondary level, using a census sampling method. The methodology employed was a mixed approach, with a non-experimental and correlational design, applying techniques such as questionnaires, direct observation, and interviews. The results revealed significant weaknesses in the management and pedagogical integration of technologies, as well as limited continuous training. It was evident that many teachers face difficulties both in the basic handling of technological tools and in their pedagogical application in the classroom. Despite having some familiarity with digital devices, their use is generally limited to administrative or basic functions, without significant integration into teaching and learning processes. In response, a training strategy was designed based on active methodologies and accessible tools, validated by specialists who confirmed its feasibility and relevance. Therefore, it is concluded that the designed strategy not only addresses the current challenges of the educational environment but also represents a key tool to promote more dynamic, inclusive, and innovative teaching. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andiris Valdez Reyes , Universidad Central del Este

    None

References

Alcívar Y.; & Navarrete; Y. (2023). Estrategia metodológica para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes [Universidad Técnica de Manabí]. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/336

Banoy-Suarez W.; & Montoya-Marín; E. A. (2022). Desarrollo de Competencias Digitales en Docentes de Educación Básica y Media. Revista Docentes 2 0; 15(1); 67-74. https://doi.org/10.37843/rted.v15i1.306

Calvo; C. P. (2024). Cuáles son las competencias digitales en la educación. Euroinnova International Online Education. https://www.euroinnova.com/blog/cuales-son-las-competencias-digitales-en-la-educacion

Cedeño N.; & Méndez I. (2019). Estrategia para el desarrollo de las competencias tecnológicas en los procesos áulicos que realiza el docente del Liceo Apolonia Ledesma; de la Ciudad de Barahona; 2018- 2019. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1385

EDUCA. (2011). Desarrollo de competencias tecnológicas para el ejercicio de la docencia en la nueva normalidad. UNESCO. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/informe_tutorias_tics_v2.pdf

Feliz M.; & Estrada; V. (2021). Estrategia metodológica para el desarrollo de competencias tecnológicas en docentes de primer grado de educación secundaria. UCE Ciencia. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiQsevRkZSMAxX_48kDHUjrAXwQFnoECCgQAQ&url=https%3A%2F%2Fuceciencia.edu.do%2Findex.php%2FOJS%2Farticle%2Fdownload%2F251%2F234%2F951&usg=AOvVaw1_f3nvwD1N6ei7DOZxK_Cn&opi=89978449

Gutiérrez-Martín A. & Jiménez-Rodríguez M. (2019). Integración de tecnologías educativas en el currículo: retos y oportunidades. Innovación Educativa; 19(1); 65-78.

Lidya A. & Venegas J. (2021). Desarrollo de Competencias Digitales docentes para la creación de recursos educativos en bachillerato. DSpace. https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2879

Downloads

Published

2025-12-27

Issue

Section

Investigación Académica en Ciencias Sociales y Humanas

How to Cite

Strategy for the development of digital skills in teachers. (2025). UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 13(3). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/449

Similar Articles

1-10 of 46

You may also start an advanced similarity search for this article.