Psychological strategy to reduce the impact of racism on Black trans women in Santo Domingo.
Keywords:
Black trans women, psychological strategy, racism, intersectionalityAbstract
A Black transgender woman in Santo Domingo face intersectional discrimination that negatively impacts their mental health. This study designed and implemented psychological strategies to reduce the effects of racism on this population, using an intersectionality-based approach. The Beck Depression Inventory (BDI) and the Beck Anxiety Inventory (BAI) were administered before and after the intervention to assess the impact of the strategies. Through interviews and focus groups, the main effects of discrimination were identified, such as increased stress, anxiety, and low self-esteem. Based on these findings, a four-phase intervention was structured: affirmative therapy with an intersectional perspective to strengthen identity and emotional well-being; community support network building to foster solidarity and reduce isolation; resilience and self-care workshops focusing on strategies to address discrimination and strengthen well-being; and training for mental health professionals to improve care and understanding of the specific needs of this population. The results showed a significant decrease in BDI and BAI scores after the intervention, reflecting reduced stress and anxiety, increased self-esteem, and a strengthened sense of belonging. It is concluded that these strategies are essential to improving the quality of life of Black transgender women and should be integrated into mental health programs and inclusive public policies.
Downloads
References
1. Almonte Mateo, J. M. (2025). Estrategia psicológica para reducir el impacto del racismo en las mujeres trans negras de Santo Domingo [Manuscrito inédito]. Universidad Central del Este.
2. Bachiller, C. R. (2022). Interseccionalidad en tiempos de transfobia, o los peligros de leer las luchas feministas como olimpiadas de la opresión. En La praxis feminista en clave transformadora.
3. Basterretxea, F. A. (2022). Entre huracanes y pandemia: El acceso a la atención primaria de salud de las personas LGTBIQ+ en la región de Atlántida-Honduras. Revista de Salud Pública, 18(3), 45–67.
4. Bello-Urrego, A. R. (2020). Entre la zona del ser y del no-ser: La economía moderna de la crueldad. Tabula Rasa, (36), 105–125.
5. Cienfuegos Herrera, F. (2023). Acceso a la salud y políticas públicas inclusivas para mujeres trans negras en América Latina. En Congreso Latinoamericano de Políticas Públicas para la Inclusión (pp. 145–160). Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.researchgate.net/publication/381211875
6. Corporán, J. L., & Gallur, S. (2023). Te odio, pero te quiero: La familiaridad, una brecha para el encuentro afrodescendiente en República Dominicana. Revista de Sociología, 38(1), 119–141. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2023.71402
7. Curiel, O. (2014). Género, raza, sexualidad: Debates contemporáneos. Universidad del Rosario.
8. Flórez Moncayo, V., & De la Torre Valencia, V. (2022). Sistematización en el proceso de acercamiento a la comunidad de mujeres trans del municipio de Tuluá-Valle del Cauca. Fundación Santamaría.
9. Gelpi, G. I. (2023). Archivos analíticos de políticas educativas: Interseccionalidad, salud y ciudadanía trans. Education Policy Analysis Archives, 31(47). https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/download/6115/2727/29824
10. Hernádez-Sampieri, R., & Mendoza-Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México, México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C. V. repositorio.uasb.edu.bo:8080/bitstream/54000/1292/1/Hern%c3%a1ndez-%20Metodolog%c3%ada%20de%20la%20investigaci%c3%b3n.pdf
11. Madrid, J. C. C. (2024). Activismos locos en salud mental: Una revisión integrativa. Salud Colectiva, 19, e4627. https://www.scielosp.org/article/scol/2023.v19/e4627/
12. Martínez-Guzmán, A. (2022). Repensar la perspectiva psicosocial sobre el género: Contribuciones y desafíos a partir de las identidades transgénero. Psykhe, 31(1), 1–14.
13. Mateo Dicló, L. A. (2018). La afrodescendencia en la sociedad dominicana: Entre la blancofilia y la negrofobia [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
14. Mateo Dicló, L. A. (2019). Raza, cuerpo y poder: La negrofobia y la identidad dominicana. Revista Estudios Caribeños, (14), 23–48.
15. Mbembe, A. (2019). Necropolítica (2ª ed.). Editorial Melusina.
16. Maresca, A. (2024). La exclusión política y social de los migrantes haitianos en República Dominicana: Acercamiento al racismo multidimensional. Universitas-XXI, Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (40), 93–113. https://doi.org/10.17163/uni.n40.2024.04
17. Palomino Céspedes, G. (2023). Decolonialidad, interseccionalidad y psicoterapias culturalmente afirmativas en el contexto colombiano [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/85478
18. Roco-Videla, A., Leiva-Pinto, E., & Flores Valenzuela, S. (2024). Use of intersectionality as a tool in the development of interventions, protocols and advanced health analyzes associated with people living with HIV: A scoping review. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/387056762
19. Rosario Gratereaux, J., & Durán Cortés, Y. (2021). La discriminación laboral en República Dominicana. Revista Iberoamericana de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social, 3(5), 61–78. https://revistaiberoamericana.net/index.php/main/article/view/84
20. Yagama Cubillos, J. S. (2023). Entretejiendo los colores: Conversaciones con la diversidad sexual en la discapacidad [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/84046
21. Zuazua Ros, M. (2024). Conformidad con las normas de género femeninas y masculinas, apoyos sociales, resiliencia y salud mental en mujeres trans en exclusión social [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jhoan M. Almonte Mateo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
UCE Ciencia articles are licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license requires that reusers give credit to the creator. It allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, for noncommercial purposes only.