TikTok: Procedimiento innovador para el aprendizaje de Ciencias de la Naturaleza

Authors

  • Víctor F. Ramírez Pimente Universidad Central del Este
  • Yeleny Zulueta Veliz Universidad de Ciencias Informáticas

Keywords:

TIK TOK, social media, active learning, Natural Sciences

Abstract

This article analyzes how TikTok can be used as an educational tool to improve the learning of Natural Sciences in sixth grade students. Through a mixed methodology that includes surveys, interviews and content analysis, the effectiveness of the platform was evaluated in terms of motivation, participation and understanding of concepts. The results indicated that TikTok significantly increased student motivation, with 85% reporting greater interest in the subject. However, challenges were also noted related to the content created and the need for constant supervision by teachers to maintain scientific accuracy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Aguilar Mera, G. A., Garzón Balcázar, J. M., Pereira Haz, G. del R., & Arteta Rivas, M. M. (2023). Uso de Tik Tok como una herramienta eficaz de aprendizaje en la educación superior. RECIAMUC, 7(2), 22–30. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(2).abril.2023.22-30

2. Bravo Reyes, C. (2022). TikTok y el aprendizaje experiencial: Un estudio con docentes de América Latina. Revista de Tecnología Educativa, 34(1), 67-80.

3. Castañeda Betancourt, V. (2023). El uso de Tiktok como recurso didáctico en la enseñanza y aprendizaje de nuevo vocabulario en inglés. Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Comunicación y Lenguaje, Licenciatura en Lenguas Modernas con Énfasis en inglés y francés, Bogotá, D.C.

4. Condoy, E. G. G., Lunavictoria, D. O. G., Monar, J. S. M., & Salgado, M. V. R. (2023). Investigando las perspectivas de los estudiantes de secundaria sobre el uso de Tik Tok como medio para aprender inglés dentro y fuera de la escuela. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria PENTACIENCIAS, 5(2), 705–721. https://editorialalema.org/index.php/pentaciencias/article/view/636

5. García, E. E. (2021). Modelo didáctico utilizando la red social “TikTok”en tiempos de contingencia Covid-19.

6. Garrigos, F., Narangajavana, Y., Sanz, S., & Buzova, D. (2022). TikTok y Educación. En the proceedings book: International conference on innovation.

7. çGarrigós-Simón, F. J., Narangajavana, Y., & Estelles-Miguel, S. (2022). TikTok y educación: Una revisión sobre su aplicabilidad en la enseñanza. International Journal of Educational Research, 78, 45-59.

8. Iturriaga , M., Martínez, S., Sáez, Á., Sánchez, M. F., Sedano, E., & Tomé, E. (2021). TikTok como herramienta educativa en el aula. Trabajo de investigación, Universidad de Burgos, Facultad de Educación.

9. Lucero Baldevenites, E. V., Luna Sánchez, E. E., & Lucero, S. I. (2021). El uso de la plataforma de videos TikTok como recurso pedagógico. VIII Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el Ámbito de las TIC y las TAC.

10. Zabala-Shigui, R. I., & Banda-Casa, M. A. (2022). TikTok como herramienta educomunicacional en los estudiantes de bachillerato del cantón Latacunga. Polo del Conocimiento, 7(2), 134–159. https://doi.org/10.23857/pc.v7i2.3577

Downloads

Published

2025-08-20

Issue

Section

Extensión: Postgrado y Comunidad

How to Cite

TikTok: Procedimiento innovador para el aprendizaje de Ciencias de la Naturaleza. (2025). UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 13(2). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/429

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.