Methodological guidelines for using recycling as an educational resource for teaching and learning in arts education.

Authors

  • Yomairys Berroa Rivera Universidad Central del Este

Keywords:

Methodological guidelines, recycling, educational resource

Abstract

The objective of this study was to verify the methodological conditions for using recycling as an educational resource for teaching and learning arts education. The methods used were deductive and inductive. The sample consisted of a total of sixty-five students. The results, where the majority of students indicated having participated in recycling-related activities at school, clearly show that they had used recycled materials such as cardboard, plastic, and paper in artistic projects, demonstrating the practical use of these materials within the school setting. Regarding the artistic projects completed, the data indicate a diversity of preferences: almost half worked with paints, a third of the students with sculptures and models, and a low percentage with classroom decorations. It was concluded that the majority of students expressed a favorable attitude toward activities carried out with recycled materials, recognizing the value of these practices both in developing artistic skills and in strengthening their social responsibility toward the environment. The implementation of these methodologies contributed to the development of students' creativity and the strengthening of their ecological awareness, key aspects for a comprehensive and sustainable education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Yomairys Berroa Rivera , Universidad Central del Este

    None

References

1. Criollo, J. M. y Vizuete, G. (2018). El cuidado del medio ambiente y su importancia en la educación inicial. Didáctica y Educación, 9, (4), 1-10. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6716271

2. Dávila Rodas, B. (2022). Estrategias didácticas para el desarrollo de la autonomía en el proceso de reciclaje en los niños y niñas de 3 años en la IEI Néstor Cáceres Velásquez-Arequipa, 2020.

3. De Canó, M. R. (2016). La reutilización de desechos: posibilidades formativas y recursos viables para el diseño y la fabricación de material didáctico en el primer ciclo de la educación básica en República Dominicana. Ciencia y sociedad, 41(4), 765-785.

4. Hernández Lizarazo, L. R. (2023). El reciclaje como estrategia educativa para la formación de conciencia ambiental en los estudiantes del grado primero de una institución educativa pública del municipio de Piedecuesta.

5. Azagra, A. y Giménez, V. (2018). El arte en la primera infancia: propuestas destacables. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 15, 70-97. Recuperado de: https://polipapers.upv.es/index.php/reinad/article/view/9600

6. Llorente Duque, M. L. (2023). La educación artística como medio para tratar el reciclaje en educación infantil.

7. López, A. B. (2018). Reciclaje y educación en estudiantes de primer grado en el municipio de Piedecuesta (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia.

8. Niño Mogollón, O. M. (2020). Creación artesanal a través de elementos de reciclaje como coadyuvante en la formación de estudiantes del Ciclo de Educación Básica Primaria en el Colegio Rural Bábega en 2019.

9. Cartagena Ruiz, A., & Encarnación Marte, R. (2021). Cápsulas educativas: Reciclaje con neumáticos.

10. Murillo Ligorred, V., Revilla Carrasco, A., & Ramos Vallecillo, N. (2021). ¿Qué hago con los juguetes rotos?: El arte de reciclar y el trabajo con los ODS en la Educación Primaria. Didáctica, innovación y multimedia, (39), 0039.

11. Muñoz Hernández, M. J., & Arenas Figueroa, A. J. (2023). ECO-CULTURISARTE: Una estrategia didáctica para promover la reutilización de residuos y fortalecer habilidades artísticas en niños.

12. Muñoz, E. A. J. (2021). El reciclaje en la escuela rural: Un caso de estudio en Monte Patria, Chile. Espiral, revista de geografías y ciencias sociales, 3(6), 45-54.

13. Cadpata Mueses, Y. P. (2021). Uso de elementos de reciclaje para la elaboración de material didáctico en la asignatura de Ciencias Naturales en los estudiantes de cuarto “B”, de la Unidad Educativa “Fe y Alegría”, de la ciudad de Riobamba, periodo académico 2020–2021 (Bachelor's thesis, Riobamba.

14. Ecoembes. (2020). Recursos didácticos para aprender sobre reciclaje. Recuperado de https://www.ecoembes.com/es/proyectos-de-educacion/recursos-para-alumnos-y-profes

15. Proed. (2023). El reciclaje como recurso didáctico. Recuperado de https://www.proeducacion.org.mx/el-reciclaje-como-recurso-didactico/

16. Gobierno de Canarias. (2020). Reciclaje | Recursos Educativos Abiertos. Recuperado de https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/recursosdigitales/tag/reciclaje/

17. Escuela de Reciclaje. (2020). Aprendiendo a Reciclar. Recuperado de https://www.escueladereciclaje.com/

18. Infograma. (2020). Uso de material reciclado como recurso didáctico. Recuperado de https://infograma.net/uso-de-material-reciclado-como-recurso-didactico/

19. EPA en español. (2018). Los Protectores del Planeta: actividades para niños y recursos educativos sobre reciclaje. Recuperado de https://espanol.epa.gov/espanol/los-protectores-del-planeta-actividades-para-ninos-y-recursos-educativos-sobre-reciclaje

20. Twinkl. (2020). 126 Top "Reciclaje" Top recursos diseñados para ti. Recuperado de: https://www.twinkl.es/ search?q=reciclaje

21. Gobierno de Ecuador. (2018). Guía Didáctica de Material Pedagógico Basado en Reciclaje y Reutilización. Recuperado de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/09/Guia-Reciclaje-Reutilizacion.pdf

22. Ecoembes. (2020). Recursos de reciclaje en el aula accesibles. Recuperado de: https://www.ecoembes. com/es/proyectos-de-educacion/recursos-de-reciclaje-en-el-aula-accesibles

23. Gobierno de Canarias. (2020). Reciclaje | Recursos Educativos Abiertos. Recuperado de: https://www3.gobierno decanarias.org/medusa/ecoescuela/recursosdigitales/tag/reciclaje/

Downloads

Published

2025-08-20

Issue

Section

Investigación Académica en Ciencias Sociales y Humanas

How to Cite

Methodological guidelines for using recycling as an educational resource for teaching and learning in arts education . (2025). UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 13(2). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/422

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.