Procedure for the use of generative algorithms as a support tool in Spanish language in secondary education
Keywords:
Procedure, Reading comprehension, Generative algorithmsAbstract
This research aimed to design a procedure for using a pre-trained generative transformer as a support tool in the Spanish Language subject at the Secondary level, specifically at the Rosa Duarte Arts High School. Preliminary research identified the scientific problem to be solved, related to students' reading comprehension and written expression, as well as limitations affecting the teaching and learning process. The methodological approach was mixed, employing both qualitative and quantitative scientific methods, which allowed for a contextualized and enriched diagnosis. The results reveal that both administrators and teachers recognize significant weaknesses in students' linguistic competencies and demonstrate a positive attitude toward the incorporation of technology. As part of the research, the proposed procedure was formulated and partially applied, and it was positively evaluated by experts. It is concluded that the use of this technology, implemented in a structured and ethical manner, can constitute a valuable resource to support the teaching and learning process of the Spanish Language.
Downloads
References
Arnáez Muga, P. (2013). La enseñanza de la lengua desde la perspectiva del docente. Paradigma, 34(2), 7-29.
Barres, E. (2023). Blog de Koanly: Explorando las ventajas y desventajas de utilizar ChatGPT en la enseñanza. Recuperado 15 de abril de 2025, de https://www.koanly.com/ai/post/explorando-las-ventajas-y-desventajas-de-utilizar-chatgpt-en-la-ensenanza
Colombia Aprende. (2022). Aplicaciones de la inteligencia artificial en la educación. https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/aplicaciones-de-la-inteligencia-artificial-en-la-educacioncolombiaaprende.edu.co
Cusme-Vélez, L. (2023). Análisis de la Educación tradicional en el siglo XXI. Revista Tecnopedagogía e Innovación, 2(1), 57-67. https://doi.org/10.62465/rti.v2n1.2023.33
De La Cruz, M. A. T., Benites, E. M. M., Cachinelli, C. G. C., & Caicedo, E. V. A. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2), 238-251.
Flores, V. (2025). ChatGPT en la educación: ventajas y desafíos en el aula. Proctorizer. https://proctorizer.com/chatgpt-en-la-educacion-ventajas-y-desafios-en-el-aula/
García-Sánchez, I. M., & Pérez-Paredes, P. (2023). Revisión sistemática sobre la Inteligencia Artificial para el aprendizaje del inglés como segunda lengua. Portalin, (30), 1-15. https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/30221Revistas UGR
Gibert, I., Bellot, A. R., & Iglesia, S. (2024). Integración de ChatGPT en la formación inicial de profesorado de ELE: percepciones sobre el uso de la IA en el contexto académico. DOBLELE: Revista de Lengua y Literatura, 10, 1-15. https://revistes.uab.cat/doblele/article/view/v10-gibert-bellot-iglesiaServei de Publicacions de la UAB+1Servei de Publicacions de la UAB+1
Huang, S. (2023). Aplicación del ChatGPT en el aprendizaje de español como lengua extranjera. [Trabajo de fin de máster, Universidad de Barcelona]. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/202744/1/TFM_shanshan_huang.pdfDipòsit Digital UB
Jerez Disla, J. M., & Edel-Navarro, R. (2024). Aproximación a la construcción del significado de innovación didáctica en docentes universitarios: Estudio de caso de la UTECO, República Dominicana. Educación Superior, 38, 91-111. https://revistavipi.uapa.edu.do/index.php/edusup/article/view/383revistamentor.ec+3Revista Vipi+3Revista Vipi+3
Lara, L. (2023). El Chat GPT y el final de la educación tradicional. Disponible en: https://educom.com.ar/chat-gpt-y-el-final-de-la-educacion-tradicional/
Menacho Ángeles, M. R., Pizarro Arancibia, L. M., Osorio Menacho, J. A., Osorio Menacho, J. A., & León Pizarro, B. L. (2024). Inteligencia artificial como herramienta en el aprendizaje autónomo de los estudiantes de educación superior. Revista InveCom, 4(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.10693945
Mero, A. P. S., Párraga, A. P. B., Cantos, J. F. H., Chacha, L. M. B., Solorzano, J. M. M., Ruiz, I. O., ... & Sacon, F. J. J. (2024). Aprendizaje Adaptativo: Innovaciones en la Personalización del Proceso Educativo en Lengua y Literatura a través de la Tecnología. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 480-517. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12292/17840
UNESCO. (2024). El uso de la IA en la educación: decidir el futuro que queremos. https://www.unesco.org/es/articles/el-uso-de-la-ia-en-la-educacion-decidir-el-futuro-que-queremosUNESCO
Vélez White, C. M. (2022). Uso estratégico de datos e inteligencia artificial en la educación. Disponible en: https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1944
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Franklin J. Villanueva Heredia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
UCE Ciencia articles are licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0). This license requires that reusers give credit to the creator. It allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, for noncommercial purposes only.