Theoretical Foundations of Continuous Teacher Education for Improving the Quality of Learning Outcomes at the Secondary Level.

Authors

  • Eduard Antonio y Juan Pedro Martínez Rodríguez y Febles Rodríguez² Universidad Tecnológica del CIBAO Oriental
  • Juan Pedro Febles Rodríguez Universidad Central del Este

Keywords:

Theoretical framework, Continuous education, Educational quality, Teacher competencies, Secondary level

Abstract

The quality of learning outcomes at the secondary level constitutes a central challenge for contemporary educational systems, especially in contexts of diversity and limited resources. This article presents the theoretical framework that underpins a doctoral research project aimed at developing a continuous teacher education methodology to improve this quality in Educational District 16-01 of Cotuí, Dominican Republic. The objective of the research is to systematize the theoretical and conceptual foundations that explain the relationship between continuous teacher education, the development of professional competencies, and the improvement of learning outcomes at the secondary level. An exhaustive documentary review of specialized literature was carried out, integrating pedagogical approaches, learning theories, and educational quality perspectives published between 1998 and 2026. As a result, the theoretical framework is structured around four main axes: 1) educational quality as a multidimensional concept, 2) continuous education as a reflective and contextualized process, 3) pedagogical and professional teacher competencies, and 4) active methodologies and soft skills as pillars of educational innovation. In conclusion, the coherent articulation of these theoretical constructs allows for understanding continuous teacher education not as an isolated action, but as a strategic axis for pedagogical transformation and the sustainable improvement of learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eduard Antonio y Juan Pedro Martínez Rodríguez y Febles Rodríguez² , Universidad Tecnológica del CIBAO Oriental

    None

References

Aguirre-Canales, V. I. et al. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en américa latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101-111.

Ausubel, D. P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. Grune & Stratton.

Bolívar, A. (2010). La formación continua del profesorado: entre la profesionalización y la mejora de la enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 52(1), 1-16.

Imbernón, F. (2017). La formación permanente del profesorado: nuevas ideas para nuevos tiempos. Graó.

Málaga Mamani, E. et al. (2025). Habilidades blandas en docentes: una revisión sistemática. Revista Tribunal, 5(11), 63-82.

Manrique Manrique, J. I. (2026). Estudio bibliométrico de las publicaciones sobre el desarrollo de las habilidades blandas en la educación. Revista InveCom, 6(1).

MINERD. (2020). Marco de competencias profesionales del docente. Santo Domingo.

Ochoa Gutiérrez, R., & Balderas Gutiérrez, K. E. (2021). Educación continua, educación permanente y aprendizaje a lo largo de la vida: coincidencias y divergencias conceptuales. Revista Andina de Educación, 4(2), 67-73.

OEI. (2021). Formación continua docente en Iberoamérica: políticas, prácticas y desafíos.

Santos, E. B. (2011). La calidad de los aprendizajes en la enseñanza secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 345-356.

Santoyo, J. C. H. (2012). Calidad educativa y su proceso de mejora continua. Escenarios, 10(2), 62-74.

Silberman, M. (1998). Active Learning: 101 Strategies to Teach Any Subject. Allyn & Bacon.

Tacusi, T. F. C. (2023). Desempeño docente en la calidad educativa. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1361-1373.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Ecoe Ediciones.

UNESCO. (2005). EFA Global Monitoring Report: The Quality Imperative. UNESCO.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Downloads

Published

2025-12-27

Issue

Section

Investigación Académica en Ciencias Sociales y Humanas

How to Cite

Theoretical Foundations of Continuous Teacher Education for Improving the Quality of Learning Outcomes at the Secondary Level. (2025). UCE Ciencia. Revista De Postgrado, 13(3). https://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/445

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.